Bereken Je Zitscore

Veel mensen brengen iedere dag meer uren zittend door dan ze zelf denken. Door middel van het formulier hieronder kan je makkelijk berekenen hoeveel uren per dag je zittend doorbrengt.

Selecteer het aantal uren dat je zittend doorbrengt:

Ontbijt: 0 uur
Onderweg naar werk: 0 uur
Werken in de voormiddag: 0 uur
Middagpauze: 0 uur
Werken in de namiddag: 0 uur
Terug naar huis: 0 uur
Avondeten: 0 uur
TV - Computer - Relax: 0 uur

Totaal aantal uren:

0

 

Gebaseerd op de totale tijd die je zittend doorbrengt kunnen we je het volgende advies geven:

Minder dan 4 uren dag : Niets aan de hand. Goed bezig. Maar zorg er toch voor om op regelmatige tijdstippen wat afwisseling in te bouwen.

Tussen de 4 en 6 uren dag : Niet slecht, nog altijd beter dan de persoon met de gemiddelde bureaujob. Laat je toch niet verlijden tot langer dan 1 uur aan een stuk te zitten.

Tussen de 6 en 8 uren dag : Hier ga je jezelf in de gevarenzone begeven. Je zal zeker de symptomen van zit-ziekte aanvoelen. Je voelt dat er iets fout is en dat je er iets moet aan doen. Wacht niet tot het te laat is en breng verandering in uw manier van leven. Nu kan het nog.

Tussen de 8 en 10 uren dag : We hebben een probleem, statistisch is je kans op een vroegtijdige dood met 15 % verhoogd. Meer dan 8 uren per dag zittend doorbrengen verhoogd je kans op diabetis en een hartziekte. Gelukkig voor jouw is het simpel om hier verandering in te brengen , zorg voor een zit-sta tafel, wandel of sta recht tijdens het telefoneren. Meer bewegen is de boodschap.

Meer dan 10 uren dag : Wel het is nu 5 voor 12 en echt tijd om er iets aan te doen. Je hebt nu officieel de ZITZIEKTE. Neem dit aub serieus. Zelfs dagelijks sporten kan het kwaad wat geschied is niet meer wegwerken. Het enige wat je kan doen is uit de stoel komen en minder zitten, meer bewegen. Wissel zitten en staan af, en indien je de mogelijkheid hebt, installeer dan een Walkdesk zodat je kan zitten, staan en wandelen. Een dag telt 24 uren, als je 8 uren slaapt wil dit zeggen dat je meer dan 65 % van de tijd die je wakker bent al zittend doorbrengt.