Het Probleem

Is zitten net zo slecht als roken?

Dat roken slecht is voor je gezondheid, is bewezen, maar waarom zou zitten slecht voor je zijn?
Dr. James Levine*, co-directeur van de Mayo Clinic in Phoenix, Arizona, deed onderzoek naar de gevolgen van langdurig zitten op de gezondheid. De conclusies beschrijft hij in zijn boek "Get Up! Why your chair is killing you and what you can do about it". Volgens Dr Levine heb je, als je meer dan zes uur per dag zittend doorbrengt, meer kans op zogenaamde welvaartsziektes: pijn in rug, nek en schouders, overgewicht, diabetes en osteoporose tot zelfs kanker.

zittend werken op laptop

Heb je wel eens opgeteld hoeveel tijd je zittend doorbrengt per dag? Zitten aan het ontbijt. Zitten in de auto, in de bus of in de trein, naar je werk of naar de les. Zitten achter je bureau, tijdens je lunch, tijdens je werk, in de klas, en weer zittend op de terugweg naar huis, zittend eten en dan gezellig op de bank voor TV…, ook zittend.

Vaker en vaker klagen (ook jonge) mensen dat ze slecht slapen, pijn hebben in hun rug of dat ze minder energie hebben. Een sedentaire levensstijl is hier de schuldige. Heel wat anders bij onze voorouders. Zij moesten voor eten zorgen, jagen, het land bewerken en waren daardoor constant in beweging. Niet meer nodig vandaag. Er is eten en drinken in overvloed, zelfs binnen een straal van honderd meter. De moderne mens beweegt minder en de gevolgen zijn duidelijk: hij heeft sneller last van overgewicht, voelt zich lusteloos, heeft last van zijn rug en van allerlei andere kwaaltjes.

Natuurlijk zeggen veel mensen: ‘Maar ik wandel elke dag tien minuten van en naar de trein en ik fitness vier keer per week.’ Helaas heeft onderzoek uitgewezen dat dit niet voldoende is, het positieve effect wordt teniet gedaan door langdurig en regelmatig zitten.


Wat gebeurt er met ons lichaam als we zitten?

Als we gaan zitten, zo vertelt Dr Levine, vermindert de elektrische activiteit in de spieren vrij snel. Het energieverbruik daalt naar minder dan 2 kcal per minuut. En als we langere tijd blijven zitten, daalt de glucoseopname in insuline met veertig procent waardoor type 2 diabetes kan ontstaan. Indien we gedurende twee weken zes uur of meer per dag zitten, zullen de plasma triglyceriden in ons bloed stijgen, wat een verhoging van de LDL cholesterol -de zogenaamde slechte cholesterol- veroorzaakt. Onze insulinehuishouding zal niet behoorlijk werken, onze spieren zullen minder vet als brandstof gebruiken en onze bloedsuiker zal stijgen, waardoor we in gewicht kunnen bijkomen. Ook kunnen onze spieren dunner en minder krachtig worden (spieratrofie) en kunnen ze minder zuurstof opnemen. Het wordt zwaarder om een trap op te gaan en plotse inspanningen belasten de ademhaling.

Als we een jaar meer dan zes uur per dag zitten, worden de langetermijneffecten duidelijker zichtbaar: gewichtstoename, slechtere bloedwaarden, verlies van botmassa en een verhoogd risico op ziektes. Door te weinig lichaamsbeweging is er meer kans op hartfalen, maar ook dertig procent meer kans op prostaat- en borstkanker. Medische controles kunnen dit bevestigen.

Dit alles is natuurlijk slecht nieuws, maar er is ook goede nieuws:  er is een oplossing. Een eenvoudige oplossing die zelfs niet duur is.

sedentaire levensstijl